Delen     Populaire blogs     Volgende blog »
Blog maken     Inloggen
_
_
Cookies op 50plusser.nl

50plusser maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. 50plusser gebruikt functionele en analytische cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen tracking cookies om u gepersonaliseerde advertenties te tonen en om buiten de website van 50plusser relevante aanbiedingen van 50plusser te doen. Ook worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken.
Door op Akkoord te klikken gaat u hiermee akkoord.

Akkoord


Klik hier voor meer informatie.
Foto's en verhalen van Francisca
Verhalen over dieren, en veel foto's
_
Home__Weblog__Prikbord__Foto's__Links__Gastenboek__Zoeken__Tip__Login
_

Welkom op mijn Weblog


verhalen over dieren, foto's van dieren , fauna en uitjes, en genealogie en alles wat ik mooi en bijzonder vind.



Mijn Profiel

Francisca1953
Ik ben nu offline

• Mijn profiel
• Privé bericht sturen
• Als vriend toevoegen

Toevoegen als weblog vriend






Zoeken in Google
_



Categorieën Overzicht




Laatste Weblog artikelen

Sint Nicolaas
16 november 2014 12:22

Zwarte Piet
15 november 2014 23:02

Het echte verhaal van Sinterklaas
15 november 2014 14:15

Illegale hondenhandel uit de o...
12 november 2014 14:20

Waarschuwing voor Tilburgse ho...
11 november 2014 12:42




Fotoboeken


Passiflorahoeve (46)
_
Keukenhof 16 mei 2010 (106)
_

IJsbeer Huggies en haar familie (16)
_
_






Weblog Vrienden


Nog geen weblog vrienden toegevoegd.



Gastenboek berichten

Wim Moons
30 december 2015 23:47
_
Een aantal jaar geleden kochten wij een engelse bulldog bij de woefkensranch. Toen we afgerekend hadden, kregen we te horen dat het om een puppy uit Hongarije ging met een Hongaars paspoort, waarbij we nooit te weten gekomen zijn van waar hij juist kwam. Achteraf heb ik nog eens naar woefkensranch gebeld met de vraag waar de honden vandaan kwamen, wat de eigenaar zelf niet wist. Op Broodfok zouden gevangenisstraffen moeten staan, arme dieren. Een collega op het werk woonde vroeger in putte en reed geregeld met de fiets naast de achterkant van de woefkensranch, waar een aardeweg was die alleen begaanbaar was voor wandelaars en fietsers. Ze zei dat ze er dikwijls dieren in pijn hoorde.

Sarah
10 september 2014 19:05
_
Beetje onzin deze verhalen, doodgaan kan ook via een dure Nederlandse fokker. Vandaag ben ik wezen kijken bij Woefkesranche , en het ziet er keurig uit, schone hondjes schoon hok, aardige mensen.Bij Rasfokkers krijg je momenteel veel meer inteeld, door steeds met onderlinge dekreuen tee fokken, plus de belachelijke hoge prijs.Ook dit zijn fokkers voor de broodwinning.

Reactie op woefkesranch
07 april 2011 10:34
_
Ik las je bericht ivm de woefkesranch in putte. Ik ben absoluut geeeeen verdediger van de broodfok,want de fokhonden krijgen zeker niet evenveel aandacht dan de honden die thuis een nestje krijgen! maaaaaaaaaaar!! er is een belachelijk grote vraag naar goedkope, snel te leveren honden!!! personen die een hond willen hebben niet meer het geduld om te wachten op een nestje en vooral hoe goedkoper hoe beter! de personen die een hond kopen bij een broodfokker zijn niet beter dan de broodfokker zelf! Het is in het belang van de broodfokkers zelf dat de pups in goede gezondheid verkeren. ik weet uit Goede bron (van iemand die daar gewerkt heeft) dat idd sommige pups uit de woefkesranch uit het buitenland komen! de woefkesranch werkt samen met één leverancier. Ik weet ook dat de woefkesranch enkel pupjes laat komen die in huiselijke kring geboren zijn!Ze selecteren ze zelf en daar staan ze op...ze weigeren pertinent pupies geboren op boerderijen enz... natuurlijk zitten die pupies toch een hele reis in een bench en dat is vermoeiend,beangstigend waardoor de weerstand daalt...Ze zijn vatbaarder voor ziektekiemen. Daardoor wordenze ook een week en langer in quarantaine gehouden om de eigen pupies niet ziek te maken en eventuele zieke pups te ontdekken... ik wil nogmaals zeggen dat ik de broodfok niet goedkeur, echt in tegendeel... maar zolang de mensen blijven vragen naar een zeldzame dalmatier voor 450 euro en die ook zo snel mogelijk willen hebben, zullen ze de eerste beste dalmatier verkopen...als de leverancier uit polen die pup sneller vind dan de woefkesranch zelf, dan wordt het idd een poolse pup... Elke verkoper word hiervan op de hogte gebracht! Er wordt geen enkele buitenlandse pup als belgisch verkocht! ze krijgen wel een belgisch paspoort, omdat ze pas hun chip in belgie krijgen. Het is wel zo dat als je zoveel pups samen in én ruimte houdt dat er dan ziekte kiemen rondzweven... de woefkesranch houdt dat zeer goed in de gaten.je mag niet zomaar alle pups aanraken, twee maal per dag worden de kennels uitgepoetst, krijgen de pupjes eten,worden ze verzorgd... ze worden ook zeer bewust geobserveerd (zeker tijdens het eten). wie eet er goed, wie niet...wie is dominant, wie onderdanig, ... pups worden per nestje uitgelaten op het gras,er wordt met ze gespeeld, gedrag geobserveerd en zo goed mogelijk ingegaan op het vroege socialisatieproces enz Ik wil ook nog even kwijt dat niet alle pups in de woefkesranch uit het buitenland komen! de bekendere rassen als labrador, deense dog,rotweiler, engelse bulldog, duitse herder, beagel,cocker kweken ze zelf... moeders en vaders zijn te ontmoeten... ik wil met dit antwoord op jou artikel gewoon kwijt dat het geen onmensen zijn, dat ze zeker wél begaan zijn met hun puppies, maar dat het de onwetendheid (slecht geinformeerd),hebberigheid (hoe goedkoper hoe beter of kopen op afbetaling), naiviteit van de kopers maakt dat de grootschalige broodfok blijft bestaan... Mijn betoog is enkel gebaseerd op de woefkesranch...Over animalexpress en hezehof kan ik niets zeggen. Wel weet ik dat de woefkesranch zelf vind dat animal express enkel gericht is op verkoop en dat er daar absoluut geen aandacht wordt besteed aan de gezondheid het welzijn en de socialisatie van de pups. Ze willen er alles aan doen om niet in hetzelfde kastje als hen te belanden...Het is spijtig dat het dan soms fout gaat...meestal gaat het wel goed!het is nu éénmaal een risico beroep denk ik... Hetgeen echt moet gebeuren is dat de kopers weten wat de risico's zijn van een pupje kopen bij een grote kennel...(maar eigenlijk is dat hun eigen verantwoordelijkheid zich goed genoeg te informeren) of er moeten strengere regels komen zoals het aantal rassen dat je als erkende kweker mag verkopen... Ik hoop dat ik hiermee de woefkesranch een beetje in beter daglicht kan brengen, want ze helpen evengoed mensen aan een hond die daarmee heel lang gelukkig zijn!




Watskeburt Op 50plusser.nl

Door Rotomaori om 20:42
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door redone om 20:40
_
Redone Online

Door robby72 om 20:38
_
Robby72 Online

Door barth. om 20:38
_
Barth. Online

Door NicolaasP om 20:37
_
NicolaasP Online

Door tteun om 20:35
_
Tteun Online

Door sibilla68 om 20:33
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door Rotomaori om 20:30
_
Rotomaori Online





_

Andere artikelen



Zwarte Piet



Zwarte Piet

Zwarte Piet is de hulp van Sinterklaas. Volgens de overgeleverde traditie komt Zwarte Piet tijdens het sinterklaasfeest in december de cadeautjes brengen. Hij klimt door de schoorstenen van de huizen als de mensen slapen om de cadeautjes tot binnen de huiskamer te brengen.

Tot de jaren tachtig van de 20e eeuw droeg Zwarte Piet een roe en een zak met snoepgoed. Zo moest hij stoute kinderen afschrikken: brave kinderen kregen snoep en cadeautjes, stoute kinderen zouden gestraft worden met de roe of in de zak meegenomen worden naar Spanje. Onder druk van veranderende opvoedkundige inzichten verdween het dreigende element uit het karakter van Piet, tezamen met de roe. De oude rol van Zwarte Piet komt nog wel terug in sinterklaasliedjes (wie braaf is krijgt lekkers, wie stout is de roe). Anno 2014 heeft elke Piet een eigen taak in de logistiek van de operatie. Zo zijn er onder andere zeer algemene Inkooppieten, Inpakpieten, Magazijnpieten, Jongleerpieten en Transportpieten.

Zwarte Piet is eenvoudig te herkennen aan het feit dat hij zwart of bruin van kleur is en aan een pofbroek en een hoed met veer. Vaak heeft hij zwarte krullen, gouden oorringen en rood geverfde lippen.


Geschiedenis

De eerste afbeelding van de knecht van Sint Nicolaas, hier nog gekleed als een page. (Jan Schenkman, 1850)

Oorspronkelijk had Sinterklaas geen helper. In 1850 introduceerde de Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman (1806-1863) in zijn leesboekje Sint Nicolaas en zijn Knecht drie nieuwe zaken, die zijn blijven hangen in de sinterklaasfolklore: een gekleurde knecht voor Sinterklaas, de intocht en de stoomboot. De knecht heeft in het boekje nog geen naam en was gekleed als een page. In 1859 werd voor het eerst een artikel gedrukt waarin hij Pieter wordt genoemd en in 1895 was de naam Zwarte Piet al in zwang geraakt.

Gaandeweg de 20e eeuw bedacht men dat als één Zwarte Piet leuk is, meerdere Zwarte Pieten leuker zouden zijn. Zo waren bij de eerste officiële intocht van Sinterklaas in Amsterdam in 1934 zes Zwarte Pieten aanwezig; zes Surinaamse matrozen van een schip dat in de haven lag. Ook in de rest van Nederland en in Nederlands-Indië doken in de jaren dertig meerdere Pieten op. Na de Tweede Wereldoorlog organiseerden Canadese militairen in Nederland een Sinterklaasviering met een massa Zwarte Pieten. Sindsdien wordt Sinterklaas vergezeld door vele Pieten, tegenwoordig vaak met voor ieder een eigen taak. Desondanks wordt er in liederen en verhalen nog vaak van slechts één Piet gesproken. Terwijl Sinterklaas altijd statig en gedistingeerd is, gedragen de Pieten zich als acrobaten en grappenmakers die vaak kwajongensstreken uithalen.

Bij de jaarlijkse intocht van Sinterklaas in Amsterdam is het aantal Zwarte Pieten in de loop der jaren sterk gegroeid, tot inmiddels meer dan 600 (ook vrouwelijke) Zwarte Pieten. Een experiment in 1997 met 'Gekleurde Pieten', geschminkt in diverse kleuren, kreeg toen geen vervolg. Bij de lokale intocht op IJburg op 23 november 2013 waren er enkele tientallen 'Gekleurde Pieten'.

Tot ver in de tweede helft van de 20e eeuw was Zwarte Piet een niet zo slimme helper die zich van een brabbeltaaltje bediende. Toen immigratie vanuit de voormalige koloniën ervoor zorgde dat Europeanen beter vertrouwd raakten met Afrikanen, ontwikkelde Piet zich tot een respectabele assistent van de vaak verstrooide Sinterklaas. Zijn kapsel ontwikkelde zich van kroes tot krullen, zijn oorringen verdwenen op sommige plaatsen.

Een andere verandering die Zwarte Piet doormaakte, was dat hij door de jaren heen steeds minder als kinderschrik ging fungeren. In de 19e eeuw werd van Zwarte Piet vaak verteld dat hij het hele jaar door voor Sinterklaas bekeek wat de kinderen deden (Alles ziet die slimme Piet, zich vergissen kan hij niet, is een zinsnede uit een sinterklaasliedje). Was een kind stout, dan liep het het risico dat het in de zak werd meegenomen naar Spanje, alwaar het zich voor de Sint moest uitsloven. Gaandeweg gingen die scherpe kanten eraf.

Vanaf medio 20e eeuw heeft Piet zich ontwikkeld tot een ware kindervriend. Piet is de persoon die de pepernoten en/of ander snoepgoed uitdeelt en komt strooien. De zak heeft Piet nog wel bij zich, maar hij stopt er geen kinderen meer in. Integendeel: in de zak zit juist het strooigoed. De moderne Zwarte Piet heeft het attribuut van de roe niet meer bij zich.

Verschillende interpretaties

Schoorsteenveger met roe Sinterklaasavond: tekening van gezin waarvan het zoontje de roe heeft gekregen. Sint-Nicolaas en Zwarte Piet vertrekken net. Stadsreuzen uit Sint-Niklaas Mikulas, zwartgeschminkte duivels en engelen in Praag, 2010 Sinterklaasintocht in Rucphen op 6 december 1944, zwartgeschminkte soldaten begeleiden Sinterklaas

Over de herkomst van Zwarte Piet zijn de meningen verdeeld. Feitelijke documenten zijn onbekend. Vast staat dat de knecht die later de naam Zwarte Piet kreeg, in 1850 is geïntroduceerd. Voor die tijd had de folkloristische Sinterklaas in Nederland en België voor zover bekend geen helper.

Desondanks circuleren er voor die helper van Sinterklaas diverse volkswetenschappelijke verklaringen:

  • hij zou oorspronkelijk een schoorsteenveger zijn, en van het roet zwart zijn geworden;
  • hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht;
  • hij zou oorspronkelijk een demon zijn geweest die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten;
  • hij zou een voorchristelijke godheid zijn die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint;
  • hij zou de bedwongen satan zijn, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool);
  • hij zou afstammen van de zwarte raven Huginn en Muninn, die Odin vergezelden;
  • hij zou afstammen van berserkers, die het lichaam zwart verfden en dierenhuiden droegen.

Voor geen van deze verklaringen zijn directe bronnen te vinden.

Een recente suggestie (2012), dat Zwarte Piet werd gemodelleerd op een Saraceen, werd door John Helsloot van het Meertens Instituut ontkracht.[12]

Volgens historicus en sinterklaaskenner Frits Booyis van alle bestaande theorieën er niet één discriminerend van aard.

Andere landen

In andere Europese landen komen ook begeleiders van de Heilige Nicolaas voor. Vaak hebben ze een duister uiterlijk en hebben ze een roe en/of zak bij zich.

  • in de Duitstalige landen wordt Sinterklaas begeleid door knecht Ruprecht, of door een angstaanjagend persoon (soms met bokkenhoorn), zoals Krampus of een Percht, die soms luidruchtig met kettingen door de straten slepen;
  • Pelznickel (ook wel Belschnickel, Belznickle, Belznickel, Pelznikel) kan worden vertaald met ranselende Nicolaas;
  • In Zwitserland heet de begeleider van Sinterklaas Schmutzli;
  • Noordoost-Frankrijk kent Père Fouettard (in de Elzas Hans Trapp genoemd) als knecht voor Sinterklaas

Sinterklaasintocht in Rucphen op 6 december 1944, zwartgeschminkte soldaten begeleiden Sinterklaas

Over de herkomst van Zwarte Piet zijn de meningen verdeeld. Feitelijke documenten zijn onbekend. Vast staat dat de knecht die later de naam Zwarte Piet kreeg, in 1850 is geïntroduceerd. Voor die tijd had de folkloristische Sinterklaas in Nederland en België voor zover bekend geen helper.

Desondanks circuleren er voor die helper van Sinterklaas diverse volkswetenschappelijke verklaringen:

  • hij zou oorspronkelijk een schoorsteenveger zijn, en van het roet zwart zijn geworden;
  • hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht;
  • hij zou oorspronkelijk een demon zijn geweest die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten;
  • hij zou een voorchristelijke godheid zijn die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint;
  • hij zou de bedwongen satan zijn, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool);
  • hij zou afstammen van de zwarte raven Huginn en Muninn, die Odin vergezelden;
  • hij zou afstammen van berserkers, die het lichaam zwart verfden en dierenhuiden droegen.

Voor geen van deze verklaringen zijn directe bronnen te vinden.

Een recente suggestie (2012), dat Zwarte Piet werd gemodelleerd op een Saraceen, werd door John Helsloot van het Meertens Instituut ontkracht.

Volgens historicus en sinterklaaskenner Frits Booy is van alle bestaande theorieën er niet één discriminerend van aard.

Bezwaren

Eugenie Boer-Dirks wijst in haar onderzoek op aanwijzingen dat de knecht van Sinterklaas niet voor de 19e eeuw is ontstaan, en dat het vervolgens het motief van de negerpage uit de 17e-eeuwse schilderkunst was, waaruit het beeld van de Zwarte Piet kan zijn ontstaan. (hier keizerin Catharina I van Rusland)

In de tweede helft van de 20e eeuw kwam de discussie op gang of de knecht van Sinterklaas, Zwarte Piet, een racistische bijklank zou hebben. Zowel de huidskleur als de 'sociale positie' van Zwarte Piet vormden hiervoor de aanleiding.

Of Schenkman, de bedenker van de knecht van Sinterklaas, een slaaf in gedachten had zal nooit bekend worden, want hij heeft zich er niet over uitgelaten. Wel is het zo dat hij zijn boekje publiceerde op het moment dat de tijdgeest aan het veranderen was; de slavernij stond onder druk of werd al afgeschaft. Het houden van slaven was buiten de koloniën, in Nederland, reeds lang ongebruikelijk. Schenkman heeft zich mogelijk laten inspireren door publicaties uit zijn tijd. Zo publiceerde Heinrich Hoffmann vijf jaar eerder Struwwelpeter, waarin een zwarte jongen door een figuur Nikolas, die uiterlijke overeenkomsten vertoont met Sinterklaas, beschermd wordt voor pesterijen van blanke kinderen. Een ander verhaal dat hem kan hebben beïnvloed, werd in het tijdschrift Timotheus gepubliceerd, en ging over een gewezen slavenbezitter, een edele en voorname oude man met witte haren, die zich op zijn ziekbed verzoent met zijn bediende, de zoon van een van zijn ex-slaven, en oproept tot afschaffing van de slavernij.

In deze reclame uit het begin van de 20e eeuw is Zwarte Piet afgebeeld als een karikatuur, die nu als racistisch kan worden bestempeld.

Desalniettemin kan er in de loop der tijd een racistisch element in de rol van Zwarte Piet zijn geslopen, of kan dat als zodanig worden ervaren. Aanvankelijk hanteerde Sinterklaas de roede, maar met de introductie van Zwarte Piet werd het straffen van kinderen hoe langer hoe meer zijn taak, en de aanvankelijk neutrale uitbeelding van de knecht veranderde in de loop der tijd in een karikaturale weergave van een zwarte man.

Bezwaren in Nederland

Bezwaren tegen de vermeende racistische aspecten van Zwarte Piet ontstonden voor het eerst in de jaren zestig van de 20e eeuw. In 1981 kwam de eerste actie, vanuit de Surinaams-Nederlandse gemeenschap. De Solidariteits Beweging Suriname startte een actie, 'Sinterklaas vieren zonder Zwarte Piet', en in 1986 pleitte de Beweging Surinaams Links er (zonder succes) voor om het kinderfeest zonder de figuren Sinterklaas en Zwarte Piet te vieren.

Halverwege de jaren tachtig sprak Sinterklaas in een televisie-uitzending dat Zwarte Piet de roede niet meer mocht gebruiken, normaal moest gaan praten en vrolijk in plaats van dom moest acteren.

In 1996 wilde het actiecomité 'Zwarte Piet = Zwart Verdriet' Piet een andere kleur geven, maar dat is nooit aangeslagen. De stereotype gouden oorringen worden tegenwoordig echter soms weggelaten en het kroeshaar vervangen door zwarte krullen.

Een poging om in 1997 bij de intocht in de Bijlmermeer alleen Bonte Pieten mee te laten lopen leidde echter tot veel negatieve reacties. Er ontstond weer meer steun voor het behoud in plaats van afschaffing van Zwarte Piet en uit een onderzoek in 1998 bleek dat 96% van de bevolking Sinterklaas als een traditie zag, die niets met discriminatie te maken had.

Nederlandse discussie 2011-2014

Tijdens de intocht in november 2011 werden in Dordrecht vier mensen gearresteerd omdat zij ongeoorloofd protesteerden. De actievoerders droegen T-shirts met daarop de tekst 'Zwarte Piet is racisme'.

In 2012 werd op een bijeenkomst van het Sint Nicolaas Genootschap in Montfoort een lans gebroken voor de afschaffing van Zwarte Piet omdat zijn oorsprong ingebed zou liggen in een gewoonte van slavernij en racisme.

In 2013 was de discussie over Zwarte Piet bijzonder fel. Nadat de burgemeester van Amsterdam, Eberhard van der Laan, een vergunning verleende voor de plaatselijke intocht, inclusief Zwarte Pieten, werd hiertegen een aanklacht ingediend. De Raad van State oordeelde in november 2014 dat de vergunning terecht was afgegeven, aangezien een burgemeester een evenement niet inhoudelijk mag beoordelen.

In oktober 2013 mengde VN-consultant Verene Shepherd zich in de discussie toen zij de figuur van Zwarte Piet als racistisch betitelde en vroeg om een einde aan de Sinterklaas-traditie te maken. Ze noemde het een terugkeer naar de slavernij in de 21e eeuw. Uiteindelijk bleek Shepherd niet namens de VN te mogen spreken.

Overigens vindt de discussie voornamelijk in de media en in grote steden plaats. In de meeste Nederlandse gemeenten verandert er (2014) maar weinig.

Vlaanderen

In Vlaanderen leeft de discussie of Zwarte Piet racistisch is minder. Eind 2014 was het oordeel van het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding dat het beeld van Zwarte Piet niet discriminerend is. Het centrum riep wel op tot debat en vroeg de figuur van Zwarte Piet in elk geval anders voor te stellen dan een domme, ondergeschikte of gevaarlijke zwarte man.

Buitenland

In landen waar vergelijkbare uitbeeldingen, zoals bijvoorbeeld Blackface minstrelshows, reeds lang uitgebannen zijn, wordt de manier waarop Zwarte Piet wordt vormgegeven soms met verbazing aanschouwd. De intocht van Sinterklaas in 2011 in New Westminster, een voorstad van Vancouver in Canada, werd afgeblazen na verhitte discussies over het vermeend racistische karakter van Zwarte Piet.




Nikolaus, Nikoloweibl en Buttnmandl, Berchtesgaden, 2007


Mikulas, zwartgeschminkte duivels en engelen in Praag, 2010


Sinterklaasavond: tekening van gezin waarvan het zoontje de roe heeft gekregen. Sint-Nicolaas en Zwarte Piet vertrekken net.




Nikolaus en Krampus, Oostenrijk, begin 20e eeuw


Mikulás en metgezel (met bezem), Hongarije, 1865


Sint Nicolaas begeleid door duivels (één met zak en één met roe) en engelen, openluchtmuseum Přerov nad Labem, Tsjechië



Geplaatst op 15 november 2014 23:02 en 4795 keer bekeken



Deel dit artikel via:





_
R
eacties van leden


Je reactie
Naam   Gast
Reactie   
  _
Captcha_Beveiligingsvraag

Welk dier is dit?
_

Er zijn nog geen reacties gegeven.