Delen     Populaire blogs     Volgende blog Ľ
Blog maken     Inloggen
_
_
Cookies op 50plusser.nl

50plusser maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. 50plusser gebruikt functionele en analytische cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen tracking cookies om u gepersonaliseerde advertenties te tonen en om buiten de website van 50plusser relevante aanbiedingen van 50plusser te doen. Ook worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken.
Door op Akkoord te klikken gaat u hiermee akkoord.

Akkoord


Klik hier voor meer informatie.
Foto's en verhalen van Francisca
Verhalen over dieren, en veel foto's
_
Home__Weblog__Prikbord__Foto's__Links__Gastenboek__Zoeken__Tip__Login
_

Welkom op mijn Weblog


verhalen over dieren, foto's van dieren , fauna en uitjes, en genealogie en alles wat ik mooi en bijzonder vind.



Mijn Profiel

Francisca1953
Ik ben nu offline

• Mijn profiel
• Privť bericht sturen
• Als vriend toevoegen

Toevoegen als weblog vriend






Zoeken in Google
_



CategorieŽn Overzicht




Laatste Weblog artikelen

Sint Nicolaas
16 november 2014 12:22

Zwarte Piet
15 november 2014 23:02

Het echte verhaal van Sinterklaas
15 november 2014 14:15

Illegale hondenhandel uit de o...
12 november 2014 14:20

Waarschuwing voor Tilburgse ho...
11 november 2014 12:42




Fotoboeken


IJsbeer Huggies en haar familie (16)
_
Keukenhof 16 mei 2010 (106)
_

Passiflorahoeve (46)
_
_






Weblog Vrienden


Nog geen weblog vrienden toegevoegd.



Gastenboek berichten

Wim Moons
30 december 2015 23:47
_
Een aantal jaar geleden kochten wij een engelse bulldog bij de woefkensranch. Toen we afgerekend hadden, kregen we te horen dat het om een puppy uit Hongarije ging met een Hongaars paspoort, waarbij we nooit te weten gekomen zijn van waar hij juist kwam. Achteraf heb ik nog eens naar woefkensranch gebeld met de vraag waar de honden vandaan kwamen, wat de eigenaar zelf niet wist. Op Broodfok zouden gevangenisstraffen moeten staan, arme dieren. Een collega op het werk woonde vroeger in putte en reed geregeld met de fiets naast de achterkant van de woefkensranch, waar een aardeweg was die alleen begaanbaar was voor wandelaars en fietsers. Ze zei dat ze er dikwijls dieren in pijn hoorde.

Sarah
10 september 2014 19:05
_
Beetje onzin deze verhalen, doodgaan kan ook via een dure Nederlandse fokker. Vandaag ben ik wezen kijken bij Woefkesranche , en het ziet er keurig uit, schone hondjes schoon hok, aardige mensen.Bij Rasfokkers krijg je momenteel veel meer inteeld, door steeds met onderlinge dekreuen tee fokken, plus de belachelijke hoge prijs.Ook dit zijn fokkers voor de broodwinning.

Reactie op woefkesranch
07 april 2011 10:34
_
Ik las je bericht ivm de woefkesranch in putte. Ik ben absoluut geeeeen verdediger van de broodfok,want de fokhonden krijgen zeker niet evenveel aandacht dan de honden die thuis een nestje krijgen! maaaaaaaaaaar!! er is een belachelijk grote vraag naar goedkope, snel te leveren honden!!! personen die een hond willen hebben niet meer het geduld om te wachten op een nestje en vooral hoe goedkoper hoe beter! de personen die een hond kopen bij een broodfokker zijn niet beter dan de broodfokker zelf! Het is in het belang van de broodfokkers zelf dat de pups in goede gezondheid verkeren. ik weet uit Goede bron (van iemand die daar gewerkt heeft) dat idd sommige pups uit de woefkesranch uit het buitenland komen! de woefkesranch werkt samen met één leverancier. Ik weet ook dat de woefkesranch enkel pupjes laat komen die in huiselijke kring geboren zijn!Ze selecteren ze zelf en daar staan ze op...ze weigeren pertinent pupies geboren op boerderijen enz... natuurlijk zitten die pupies toch een hele reis in een bench en dat is vermoeiend,beangstigend waardoor de weerstand daalt...Ze zijn vatbaarder voor ziektekiemen. Daardoor wordenze ook een week en langer in quarantaine gehouden om de eigen pupies niet ziek te maken en eventuele zieke pups te ontdekken... ik wil nogmaals zeggen dat ik de broodfok niet goedkeur, echt in tegendeel... maar zolang de mensen blijven vragen naar een zeldzame dalmatier voor 450 euro en die ook zo snel mogelijk willen hebben, zullen ze de eerste beste dalmatier verkopen...als de leverancier uit polen die pup sneller vind dan de woefkesranch zelf, dan wordt het idd een poolse pup... Elke verkoper word hiervan op de hogte gebracht! Er wordt geen enkele buitenlandse pup als belgisch verkocht! ze krijgen wel een belgisch paspoort, omdat ze pas hun chip in belgie krijgen. Het is wel zo dat als je zoveel pups samen in én ruimte houdt dat er dan ziekte kiemen rondzweven... de woefkesranch houdt dat zeer goed in de gaten.je mag niet zomaar alle pups aanraken, twee maal per dag worden de kennels uitgepoetst, krijgen de pupjes eten,worden ze verzorgd... ze worden ook zeer bewust geobserveerd (zeker tijdens het eten). wie eet er goed, wie niet...wie is dominant, wie onderdanig, ... pups worden per nestje uitgelaten op het gras,er wordt met ze gespeeld, gedrag geobserveerd en zo goed mogelijk ingegaan op het vroege socialisatieproces enz Ik wil ook nog even kwijt dat niet alle pups in de woefkesranch uit het buitenland komen! de bekendere rassen als labrador, deense dog,rotweiler, engelse bulldog, duitse herder, beagel,cocker kweken ze zelf... moeders en vaders zijn te ontmoeten... ik wil met dit antwoord op jou artikel gewoon kwijt dat het geen onmensen zijn, dat ze zeker wél begaan zijn met hun puppies, maar dat het de onwetendheid (slecht geinformeerd),hebberigheid (hoe goedkoper hoe beter of kopen op afbetaling), naiviteit van de kopers maakt dat de grootschalige broodfok blijft bestaan... Mijn betoog is enkel gebaseerd op de woefkesranch...Over animalexpress en hezehof kan ik niets zeggen. Wel weet ik dat de woefkesranch zelf vind dat animal express enkel gericht is op verkoop en dat er daar absoluut geen aandacht wordt besteed aan de gezondheid het welzijn en de socialisatie van de pups. Ze willen er alles aan doen om niet in hetzelfde kastje als hen te belanden...Het is spijtig dat het dan soms fout gaat...meestal gaat het wel goed!het is nu éénmaal een risico beroep denk ik... Hetgeen echt moet gebeuren is dat de kopers weten wat de risico's zijn van een pupje kopen bij een grote kennel...(maar eigenlijk is dat hun eigen verantwoordelijkheid zich goed genoeg te informeren) of er moeten strengere regels komen zoals het aantal rassen dat je als erkende kweker mag verkopen... Ik hoop dat ik hiermee de woefkesranch een beetje in beter daglicht kan brengen, want ze helpen evengoed mensen aan een hond die daarmee heel lang gelukkig zijn!




Watskeburt Op 50plusser.nl

Door jeanneke1 om 19:39
_
Jeanneke1 Online

Door Rosalina42 om 19:38
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door Wibootje om 19:38
_
Wibootje Online

Door Rosalina42 om 19:37
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door Rosalina42 om 19:37
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door klazcor om 19:37
_
Klazcor Online

Door Rosalina42 om 19:36
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door marlie49 om 19:36
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst





_

Andere artikelen



Sint Nicolaas


Sint Nicolaas gooit drie gouden bollen in de kamer van de meisjes, ca. 1425

Nicolaas van Myra

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Nicolaas van Myra (Grieks: Ἅγιος Νικόλαος Μυριώτης, Hagios Nikolaos Myriotis, of Νικόλαος ὁ Θαυματουργός, Nikolaos ho Thaumaturgos, "Nicolaas de Wonderdoener"), Nicolaas van Bari of Nicolaas van Patara (Grieks: Νικόλαος Πάταρα) (geboorte- en sterfjaar onbekend, waarschijnlijk geboren omstreeks 280 te Patara in Lycië en overleden op 6 december in 342 of 352) was in de 4e eeuw bisschop te Myra, de toenmalige hoofdplaats van Lycië in Klein-Azië. Hij werd later heilig verklaard en is de hoofdpersoon in tal van legenden, bijvoorbeeld de Legenda Aurea van de 13e-eeuwse geleerde dominicaan Jacobus de Voragine. Belangrijke elementen van het Sinterklaasfeest gaan op hem terug.


Leven

De informatie die over het leven van Sint-Nicolaas beschikbaar is, is waarschijnlijk eerst mondeling overgeleverd en in een later stadium op schrift gesteld. Ze komt uit de verschillende levensverhalen. De belangrijkste Vitae zijn de Vita per Michaelem (de best begrijpelijke) en de Vita per Metaphrasten (de oudste van de twee). In de Vita per Michaelem is de meeste informatie terug te vinden, onder meer de namen van Nicolaas' Lycische ouders zijn er vermeld; ze worden nergens anders aangetroffen.

Uit deze bron komt de informatie dat de jonge Nicolaas in 280 in Patara, niet ver van Myra, het tegenwoordige Demre, in Klein-Azië werd geboren. Volgens de Vita Compilata, een derde vita, was hij kind van welgestelde, zeer gelovige ouders.

Aan de kleine Nicolaas werden al vanaf de geboorte wonderen toegewezen. Zo kon hij direct na de geboorte rechtop in zijn badje staan, de handen ten hemel geheven, alsof hij God dankte voor het mirakel van zijn geboorte en wilde hij op de vastendagen, woensdag en vrijdag, niet van moeders borst drinken. Verder kende hij op vroege leeftijd de namen van de hemellichamen uit zijn hoofd.

Het was al snel duidelijk dat Nicolaas - vernoemd naar zijn oom (waar hij vaak mee verward wordt), bisschop in een naburige gemeente - zijn leven aan de dienst van God zou gaan wijden. Er werd een verband gezien met de Bijbelse figuur Samuel. Nicolaas' moeder kon net als de moeder van Samuel geen kinderen krijgen, en kreeg uiteindelijk een kind in ruil voor de belofte dat het in dienst van God zou treden. Net als Samuel was Nicolaas al op vroege leeftijd geliefd bij de bevolking. Hij begreep snel dat hij een hogere taak te vervullen had (I Samuel 3:20). Samuel was de laatste en belangrijkste der Richteren, die ook koningen zou zalven. Ook hier ligt een overeenkomst, want tijdens Nicolaas' leven zou het christendom in het Romeinse Rijk belangrijk worden.

Volgens de later heilig verklaarde Simeon de Vertaler (in de Vita per Metaphrasten), was Nicolaas een goede leerling, ging hij met regelmaat naar de kerk en was hij - waar nodig - behulpzaam. Al op een leeftijd van 19 jaar werd de jonge Nicolaas door zijn oom, de bisschop, tot priester gewijd en legde hij de kloostergeloften af. Zijn oom sprak de verwachting uit dat Nicolaas zelf óók bisschop zou worden en een leven van verlichting zou leiden. Door zijn strenge discipline inzake de vasten, zijn goede wil en zijn gebeden voor iedereen was hij een voorbeeld voor anderen.

Toen zijn oom een reis maakte naar Jeruzalem, werd de jonge Nicolaas benoemd tot gevolmachtigde in zijn klooster Nieuw Zion. Volgens de overlevering bestuurde hij het klooster zó goed dat het leek alsof de bisschop zelf aanwezig was.

Volgens dezelfde Simeon de Vertaler heeft de heilige meermalen het Heilige Land bezocht, en vatte hij telkens het plan op om er meerdere weken te verblijven, maar een "engel des Heeren beval hem om huiswaarts te keren". Dit betekende dat zijn parochie in gevaar was en hij zijn bovenmenselijke krachten aldaar moest gebruiken. Eens probeerde bij zo'n gelegenheid een zeeman hem te bedriegen, maar Nicolaas verijdelde dat plan, en sprak streng: Probeer nu nooit meer iemand te bedriegen. Vaar naar huis, en mijn zegen zal je vergezellen. Vandaar staat hij bekend als vergevingsgezind.

Aan de vooravond van zijn bisschopswijding ontving Nicolaas volgens de Vita Compilata een versie van de Bijbel uit de handen van Jezus.

Volgens een verhaal nam Nicolaas in 325 als bisschop deel aan het Concilie van Nicaea. De voornaamste aanleiding tot bijeenroepen van het concilie was de onrust ontstaan door de leer verspreid door Arius. Volgens het verhaal gaf Nicolaas, een fervent tegenstander van Arius, deze laatste een klap in het gezicht tijdens het concilie. Hierna werd Nicolaas in de kerker gegooid, maar 's nachts uit zijn boeien bevrijd door Maria en kreeg hij van haar zijn bisschoppelijke gewaden terug alsook een Bijbel. Gedurende de verdere duur van het concilie werd er bij grote vraagstukken beslist volgens de mening van Nicolaas. Tot daar het verhaal. Hoewel de gebeurtenissen van het concilie van Nicea goed gedocumenteerd zijn, wordt er in de concilieverslagen helemaal geen melding gemaakt van dit incident. Men vindt zelfs geen aanwijzing dat Nicolaas aanwezig was. Het verhaal wordt aldus meestal als een mythe beschouwd.

Gedurende zijn leven zou Nicolaas vele malen de bevolking tegen demonen hebben beschermd, maar ook na zijn dood zou hij verder voor zijn mensen hebben gezorgd. Zo zou hij tijdens hongersnoden schepen hebben behoed voor de ondergang.

Hij werd begraven in Myra, waar zijn basiliek nog steeds te bezichtigen is.

Wonderen

Stratelanten legende

Nicolaas nodigt drie Oost-Romeinse legeraanvoerders uit in Myra. Zij zijn getuige hoe de bisschop drie onschuldig ter dood veroordeelde mensen van de executie redt. Terug in Constantinopel worden de veldheren het slachtoffer van een intrige en zelf ter dood veroordeeld. In de kerker bidden ze om de hulp van Nicolaas, die daarop in de droom van de keizer verschijnt en hem voor de gevolgen van de executie van de onschuldigen waarschuwt. De keizer stelt de legeraanvoerders daarop in vrijheid.

Sint Nicolaas gooit drie gouden bollen in de kamer van de meisjes, ca. 1425

De naastenliefde van Sint-Nicolaas

De Legenda Aurea vertelt het verhaal van een arme man, die drie dochters had. In die dagen werd van de vader verwacht, dat hij de toekomstige echtgenoot iets van waarde aanbood: een bruidsschat. Hoe hoger de bruidsschat, des te groter de kans dat een jonge vrouw een goede echtgenoot zou vinden. Zonder bruidsschat was het waarschijnlijk dat de vrouw nooit zou trouwen. Vanwege de armoede van de man waren zijn dochters gedoemd als slaven te worden verkocht. Echter, op drie verschillende gelegenheden verscheen een buidel met goud in het huis, een volwaardige bruidsschat. Van de geldbuidels, die door een open raam werden gegooid, wordt gezegd dat ze in de schoenen terecht kwamen die voor de haard stonden te drogen. Soms zijn de geldbuidels weergegeven dan wel geïnterpreteerd als sinaasappels of mandarijnen, hetgeen kan verklaren waarom de Sint uit Spanje komt. Dit verhaal verklaart ook het strooigoed en het zetten van de schoen. Drie zakjes met goud staan symbool voor Sint Nicolaas. Ook de munten van chocolade die vaak deel uitmaken van het strooigoed gaan op dit verhaal terug.

De drie studenten

Een ander verhaal vertelt van drie theologiestudenten, die op hun weg naar Athene door een herbergier werden vermoord. De herbergier borg het vlees van de studenten op in een ton met pekel. Enige tijd later bezocht Sint Nicolaas dezelfde herberg, en droomde ’s nachts van de misdaad die de herbergier begaan had. Nicolaas riep de herbergier en bad tot God, waarna de studenten weer tot leven werden gewekt. In Frankrijk is er een soortgelijk verhaal, waarin drie kleine kinderen tijdens hun spel verdwaald raken en worden verleid en gevangen door een slager. Sint Nicolaas verschijnt, roept tot God, brengt de kinderen tot leven en geeft ze terug aan hun ouders.

De hongersnood van Myra

Nicolaas vermenigvuldigde zakken graan die per schip in de haven van Myra kwamen. Hierdoor werd een hongersnood vermeden. Deze legende doet denken aan de wonderbare broodvermenigvuldiging van Christus.

Het kind in bad

Een moeder was haar kind aan het wassen. Om het water niet snel te laten afkoelen had ze de kuip op het vuur gezet, terwijl ze het kind waste. Toen ze de klok hoorde luiden herinnerde ze zich dat de nieuwe bisschop, Nicolaas, vandaag ingehuldigd zou worden, en daarom haastte ze zich naar de kerk. Opeens herinnerde ze zich dat ze het kind op het vuur had laten staan en rende in paniek terug. Thuisgekomen zag ze dat het kind in het badje zat te spelen. Nicolaas had een wonder verricht; het water was niet gaan koken en het kind had zich niet gebrand.

Sint Nicolaas redt de zeelieden tijdens de storm, ca. 1425

De storm

Nicolaas werd aangeroepen door zeelieden wier schip zinkende was. Hij verscheen en bracht de storm tot bedaren. Dit verhaal heeft overeenkomsten met het bedaren van de storm door Christus.

Men veronderstelt dat deze legende is ontstaan doordat een afbeelding van de vleeskuip met drie kinderen werd aangezien voor een bootje.

De zoon van de edelman

De zoon van een edelman was krijgsgevangen gemaakt door een heidense koning. Hij vertelde de koning over Sint-Nicolaas. De koning sprak honend dat Nicolaas de jongen niet kon bevrijden. Hierop verscheen Nicolaas in een glorie van wolken. De jongen werd bevrijd en overgedragen aan zijn vader.

Een andere versie van dit verhaal vindt plaats na de dood van Sint Nicolaas. De stedelingen van Myra waren zijn naamdag aan het vieren toen een groep Arabische piraten vanuit Kreta in het gebied van Myra kwamen. Zij stalen de relikwieën uit de kerk van Sint Nicolaas. Terwijl zij de stad verlieten, ontvoerden zij een jongen, Basilios, om hem als slaaf te kunnen verkopen. In dienst getreden als slaaf werkte Basilios voor een koning als wijnschenker, die hem gekocht had omdat Basilios niet zou kunnen verstaan wat de koning tegen zijn raadslieden zou zeggen. Het hele volgende jaar zou Basilios de koning zijn wijn schenken in een prachtige, gouden karaf. In Myra kwam Nicolaas’ naamdag steeds dichterbij. Basilios’ moeder wilde niet aan het feest meedoen, omdat de dag voor haar tragische herinneringen opriep. In plaats van mee te doen aan het feest bad zij om Basilios’ veiligheid. Terwijl Basilios zijn diensten voor de koning verrichtte, werd hij plotseling uit de zaal geplukt, de gouden karaf nog in de hand. Sint Nicolaas verscheen voor de doodsbange jongen, zegende hem en bracht hem terug naar zijn ouders in Myra.

Na zijn dood

Sint-Nicolaasbasiliek te Bari Zieken en pelgrims gaan naar het graf van Sint-Nicolaas

Nicolaas van Myra werd begraven in Myra, nabij het huidige Demre in het zuidwesten van Turkije. In 1087 werden zijn relieken door Italiaanse kooplieden van Myra naar Bari overgebracht, om ze te beschermen tegen de oprukkende islam. Hier werd speciaal voor hem een kerk gebouwd, de Basiliek van Sint-Nicolaas.

In de 7e eeuw breidde de verering van Nicolaas zich van Griekenland uit naar Rome, en het huwelijk van de byzantijnse prinses Theophanu met keizer Otto II zorgde in de 10e en 11e eeuw voor een verdere verspreiding naar het noorden, Frankrijk, Engeland, Duitsland en Nederland. In de middeleeuwen ontstonden Sint-Nicolaasbroederschappen, waarvan de leden de naamdag van hun beschermheiligen vierden.

Met de hervorming van de katholieke feestkalender van 1969 werd Nicolaas als officiële heilige geschrapt

Controverse

In 1997 vroeg Turkije aan Italië om teruggave van de relieken, maar dat verzoek werd afgewezen. De Engelstalige versie van de krant Hürriyet meldde op 29 december 2009 dat Turkije Italië opnieuw ging vragen om teruggave van de beenderen van Nicolaas van Myra. De Turkse minister van Cultuur Ertuğrul Günay kondigde aan dat de vraag om teruggave een onderdeel van een offensief is om Turks erfgoed terug te krijgen. Als argument hiervoor wordt door de Turkse archeoloog professor Nevzat Cevik genoemd dat Nicolaas nooit zou hebben verklaard dat hij in Italië begraven wilde worden. Hij leefde en stierf in Turkije en zou daarom aldaar moeten rusten. Dit ondanks dat Myra toen een Grieks Byzantijnse stad was en de Turken in deze hele regio nog niet voorkwamen.

Naamdag

De naamdag van de heilige is 6 december. De viering van Sint-Nicolaas' naamdag is waarschijnlijk in het verleden samengevoegd met de viering van een Germaans feest, waarschijnlijk de Wilde Jacht van Wodan, en deze figuur is als Sinterklaas de centrale figuur geworden in het kinderfeest dat op 5 december ("pakjesavond" in Nederland) en op 6 december (de feitelijke feestdag en pakjesdag in België) in respectievelijk Nederland en België en o.a. Roemenië en Tsjechië wordt gevierd. Ook in sommige delen van Duitsland, direct langs de Nederlandse oostgrens kent men een vorm van het St. Nicolaasfeest.

Beschermheilige

Sint-Nicolaas is de beschermheilige van apothekers, prostituees, boogschutters, kinderen, ongehuwde vrouwen, kooplieden, studenten, geliefden, slagers, dieven, moordenaars, piraten et cetera en schutspatroon van de zeelieden. Veel havensteden hebben Sint-Nicolaas als beschermheilige:

Sint-Nicolaas wordt in de Oosters-orthodoxe Kerk zeer vereerd en zijn beeltenis is op veel iconen te vinden. Hij is één van de beschermheiligen van het belangrijkste orthodoxe land, Rusland.

Na de Russische revolutie werden meerdere ridderorden ingesteld met Nicolaas als bescherm- en naamheilige. Zie: de Orde van Sint Nicolaas de Wonderdoener.

Wapen

Als beschermheilige siert Sint Nicolaas vele wapens van steden en kerken. Hij kent als attributen drie gouden bollen. Die verwijzen naar de legende waarin wordt verteld hoe hij drie zussen uit de armoede en schaamte heeft gered door heimelijk drie zakken met goud in hun huis te gooien.

Trivia

  • Nicolaas van Myra wordt ten onrechte vereenzelvigd met Nicolaas van Pinara (waarschijnlijk gestorven op 10 december 564 n. Chr.), een abt van Sion (Pharroa) en later bisschop van Pinara (Lycië). Het is door gebrek aan bronnen onduidelijk aan welke van de twee mannen de verschillende overleveringen moeten worden toegeschreven.


Geboren mogelijk rond 280 te Patara, LyciŽ (?) Gestorven 342 of 352 te Myra, LyciŽ Verering Rooms-katholieke Kerk Oosters-orthodoxe Kerk Schrijn Sint-Nicolaasbasiliek te Bari Naamdag 6 december Attributen Ton met kinderen, drie gouden ballen of beurzen, anker


13e-eeuws portret van Sint-Nicolaas


Zieken en pelgrims gaan naar het graf van Sint-Nicolaas


Sint Nicolaas redt de zeelieden tijdens de storm, ca. 1425


Het graf van Sint-Nicolaas te Bari


Sint-Nicolaas, Bisschop van Myra


Sinter Claes op de Dam (Amsterdam)



Geplaatst op 16 november 2014 12:22 en 4541 keer bekeken



Deel dit artikel via:





_
R
eacties van leden


Je reactie
Naam   Gast
Reactie   
  _
Captcha_Beveiligingsvraag

Welk dier is dit?
_

Er zijn nog geen reacties gegeven.